Vätternrundan 2016

I helgen gjorde CARBON8AERO premiär på Vätternrundan i gott sällskap med Team östkusten. Team östkusten startade Vätternrundan med 42 cyklister. Innan Vätternrundan hade gruppen haft 2 gemensamma träningar för att få till tekniken och lära känna varandra.

Motala – Jönköping

Klungan leddes ut ur Motala med låsta led för att inte tappa några cyklister direkt. Ölands Lasse och Joakim Åleheim låg först och såg till att hålla farten uppe utan ryck. När vi lämnat Motala bakom oss så började vi sakta att rotera. Vi hade 2 motorer i klungan som skulle växla var 10:e minut. När vi kom ut ur Motala var det sidvind och på höger sida blev det väldigt kännbart. På väg in mot Gränna kom första skuren och man blev ganska snabbt genomblöt. Turligt nog var temperaturen någorlunda ok så det blev aldrig kallt även om sikten stundom var väldigt begränsad. Dom nya aerohjulen (50mm) hjälpte till att skära genom vinden.

Innan Gränna blev vi omkörda av team Ormsalva som startade samtidigt. Vi bestämde oss för att haka på dom vilket resulterade att det blev lite ryckigt ut ur rondeller och korsningar. Det kostade på för dom som låg längre bak då dragspelseffekten blev kraftig där. På den här sträckan tror jag vi tappade några av gruppens cyklister.

Team Östkusten klättrarJönköping – Karlsborg

Igenom Jönköping drogs klungan ut och vi körde ett led. Det blev lite trångt precis i på väg ut när det var lite bilar och bussar på vägen. Det gick dock bra för alla i klungan och vi började närma oss backarna efter Jönköping. I backarna gick det relativt sakta uppför och det kändes som om kroppen kom ikapp efter körningen ner till Jönköping. Strax efter Jönköping så var vår första depåstopp på 3min vilket var precis lagom för att byta flaskor och stoppa i sig en banan. Team Ormsalva hade nog sitt stopp längre fram för här försvann dom.

Team ÖstkustenEfter depån så kom vinden snett bakifrån och vi tog då ett beslut om att hela klungan skulle rotera istället för köra i två grupper. Det gick enklare nu och farten var helt ok då vi hade god hjälp av vinden.

Karlsborg – Motala

Vinden låg fortfarande på bakifrån men här någonstans minskade antalet cyklister rätt som var framme och drog. Skulle tro att vi var nere på ett 10-tal. Med ca 3mil kvar så hade vi en vurpa när någon gick på hjul, turligt nog var hastigheten lite lägre vid tillfället och efter ett snabbt stopp för att kolla skadeläget rullade klungan vidare igen. In mot Motala var det mindre vägar och då många var trötta nu så blev det ett långt led med 3-4 cyklister längst fram som delade på arbetet.

Väl inne i mål så fick vi sluttiden 07.35 med 27 cyklister kvar i klungan. Det var 5 min längre än målet, men kändes riktigt bra iaf. Efter att kollat statistik för loppet så var vi iaf bland dom 10 snabbaste klungorna på VR2016.

Ett särskilt tack till Ölands Lasse, Jörgen och servicebilen för ett bra arrangemang.

Nu är det dax för lite återhämtning, både för mig och Aeron.

Carbon8AeroTuren på STRAVA